Push and Pull Marketing

Hvad er push and pull marketing og hvad er bedst?

Push and Pull markedsføringsbegreberne stammer fra det engelske som det også antyder. Begreberne omhandler metoderne hvorpå man markedsføre sin service eller produkt. Med de mange medier der er kommet efter internettets indtrængen, har begreberne kun fået en endnu større betydning. Desværre er begreberne ofte mistolket, hvilket gør at forståelsen af hvad push- og pull marketing er, hvad der er bedst og hvorfor.

Alt form for markedsføring kan hovedsageligt dækkes ind under disse to hovedkategorier, nemlig Push and pull marketing. Ved push marketing forstås handlingen af at skubbe et produkt mod kunden. Her vil der blive gjort brug af annoncer, meddelelser eller andre medier hvorpå man kan reklamere. På den anden side har vi pull marketing, hvor opgaven er at sikre at kunden finder vejen til produktet. Det vil sige at virksomheden skal forsøge at få forbrugerne til aktivt at søge efter deres produkter.

Push marketing

Den ældste og mest traditionelle markedsførings-strategi er push marketing som dækker over alle metode hvor en virksomhed skubber et produkt ud til potentielle kunder. Push marketing dækker over enhver form for reklame, annonce og meddelelse på sociale medier, m.m. Det er også årsagen til at virksomheder som Google og Facebook er blandt de største virksomheder i verdenen.

Push marketing bliver også kaldt Interruption Marketing som betyder “afbrydelsesmarkedsføring”. Begrebet er meget sigende da push marketing handler om at påvirke et købsbehov ved at afbryde forbrugeren i det forbrugeren har gang i. Og gøres det rigtigt, kan det gøres med stor succes! Push marketing bruges specielt også til målrettede branding kampagner. Her er formålet at øge kendskabsgraden til en virksomhed, et produkt, en ydelse, eller måske en person. Det ses eksempelvis under politiske valgkampe. Push marketing er nærmest nødvendigt, hvis et firma skal lancere et nyt produkt, som forbrugere endnu ikke har noget kendskab til.

Eksempler på push marketing:

  • Facebook Ads: Annoncer på der vises på mediet. For at gøre dette skal man have en business manager konto.
  • Push notifikationer: Meddelelser der sendes direkte til ens mobil eller computer med et link.
  • TV-reklamer: Reklamespots på TV.

Pull marketing

Kort fortalt er pull marketing en strategi hvor det er kunden der finder produktet, modsat push marketing.

Der findes mange forskellige typer af markedsføringsstrategier og der er mange måder hvorpå man kan prøve kræfter med at markedsføre en virksomhed eller hjemmeside på, men har du kendskaben til de forskellige?

At have en grundlæggende forståelse for markedsføringsstrategier som Push and Pull Marketing kan forbedre resultaterne, specielt når der arbejdes med online markedsføring. Dette skyldes den bedre forståelse for de data man får retur når man markedsføre en virksomhed eller hjemmeside.

Eksempler på pull marketing:

Der er mange forskellige måder at nå ud til kunder ved hjælp af pull-marketingteknikker. Et af følgende kan skabe spænding for et produkt eller tillid til en virksomhed.

  • Socialt netværk for mund-til-mund-effekten
  • Mediedækning for at nå et bredere publikum
  • Strategisk placering af et produkt eller butik
  • Oplysende indhold som blogs for at tiltrække mennesker, der er interesseret i lignende produkter eller tjenester.

Implementering af pull marketing i markedsføringsstrategien

En pull marketingkampagne er en kundefokuseret strategi. Man bør stadig starte med analysen af produktet som virksomheden ønsker at sælge. Virksomheden er nødt til at definere, hvad produktets nøglefunktioner er, og hvem der mest sandsynligt vil kræve det gennem en markedsundersøgelser. Hvis et selskab eksempelvis ønskede at åbne en skøjtebane i løbet af vinteren, bør virksomheden flere måneder forinden undersøge hvem, hvad, hvor, hvornår og hvordan man skaber en skøjtebane i området. Denne undersøgelse kunne bestå i at analysere demografiske data om de omkringliggende kvarterer. Den kunne også bestå i at undersøge hvilke andre seværdigheder der kunne bidrage med høj trafik til området, som eksempelvis et indkøbscenter.

Ved hjælp af markedsundersøgelsesdataene kan virksomheden skræddersy deres budskab og udvikle en reklameplan for at skabe interesse i den nye skøjtebane, inden åbning. Fordi formålet med pull marketing er at give kunderne interesse i at søge et produkt på egen hånd. Derfor er det muligvis ikke effektivt at bruge direkte metoder som mail-flyere og tv-reklamer til markedsføring. I stedet kunne virksomheden eksempelvis lave en blog om vinteraktiviteter ved hjælp af nøgleord, der vedrører det geografiske område hvor skøjtebanen skal opføres. Bloggen ville være særlig effektiv, hvis den linkes til en social netværksside, så læserne kunne modtage periodiske påmindelser om virksomheden og dele denne information med andre. Hvis markedsføringsstrategien for pull er vellykket, vil interessen for den nye skøjtebane eksistere, før den åbner.

Fordele og ulemper ved Push Marketing?

Fordele ved push marketing:

Hvis virksomheden ikke er afhængig af at forbrugere selv efterspørger ydelsen, kan virksomheden bare gå i gang med push markedsføring. Her kan virksomheden ofte skabe nogle hurtigere resultater end ved pull markedsføring. For når virksomheden konfronterer potentielle kunder meget direkte, kan de fremprovokere, at forbrugerne tager stilling til produktet tidligere, end forbrugerne ellers ville have gjort.

Så hvis virksomheden er afhængig af at skabe hurtige resultater, kan push marketing derfor være meget attraktivt.

Ulemper ved push marketing:

Selv om virksomheden kan segmentere sin markedsføring, kan push marketing hurtigt blive dyrt, da denne markedsføring er meget bred i sin tilgang. Med denne type markedsføring målretter virksomheden ikke efter nogen, der har vist interesse for virksomhedens ydelser. Og alt efter hvad virksomheden sælger, kan det virke forkert, at de indleder kontakten med potentielle kunder på en aggressiv måde.

På mange måder virker push marketingmetoderne først og fremmest nu og her. Det gør de har en begrænset effekt på længere sigt hvis marketingen ikke følges op. Hvis virksomheden kører en kort marketingkampagne via en push metode, eksempelvis annoncerer, vil der næppe gå længe før kunden har glemt annoncen. Hvis der er tale om kanvassalg til en kunde, og kunden er ringet til 5 eller 10 gange, hvorefter kontakten stopper. Hvor stor er sandsynligheden for at kunden husker virksomheden 2 år senere.

Fordele og ulemper ved Pull Marketing?

Fordele ved pull markedsføring:

En af de klare fordele ved at gøre brug af pull markedsføring er, at virksomheden har mulighed for at ramme præcis de kunder, der har udvist en interesse. Det kan være for både virksomhedens produkt eller service. Ulempen er dog, at man med pull markedsføring ofte er mere nærgående kunden, hvilket gør typen mere konkurrencepræget, fordi metoden har høj relevans.

Når kunderne selv opsøger virksomheden, er hele dialogen normalt positiv og frivillig fra starten. Samtidig har det en markedsføringseffekt i sig selv, at virksomheden kan gå ud og sige, at kunderne opsøger dem. Og det er mere behageligt virksomheden og dens medarbejdere kun at have dialog med interesserede kunder.

Ulemper ved pull markedsføring:

Det kan tage lang tid, før kunderne bliver klar til at købe, netop fordi at virksomheden sidder og forholder sig afventende og tålmodigt. Samtidig skal virksomheden bruge tid og penge på dens indhold, før de publicerer det, så virksomheden skal kunne frigive likviditet for et salg, der måske først kommer om et år.

Er strategien for kunderejsen, at kunden skal kunne betjene sig selv online næsten helt hen til, at forbrugeren bliver klar til at købe eller ringe? Så kan der gå længe, før virksomheden møder forbrugeren. Det stiller store krav til virksomhedens markedsføring, uanset hvilke præcise tiltag, der er taler om. Et problem kan være at kunden går i stå, og virksomheden ikke opdager det. Det kan både skyldes nogle tekniske årsager eller indhold, men uanset hvad, fortæller kunder der går i stå det ikke. Derfor skal virksomhedens strategi virkelig være gennemtænkt. Jo mere tålmodigt du venter – og venter – jo længere tid vil der ofte gå, før salget sker. Derfor kan du her bruge nogle af elementerne fra push marketing.

Kombiner push and pull markedsføring

Udfordringerne ved pull and push kan virksomheden til dels komme udenom ved at kombinere metoderne strategisk.

Eksempelvis kan virksomheden understøtte kanvassalg ved at få læserne ind på dit nyhedsbrev. Eller de kan lave en reklamestrategi, hvor de annoncerer for at få læserne ind på nyhedsbrevet.

I nogle markedsføringskredse er der så stort fokus på pull, at alt, der minder om push, bliver gjort til et problem. Men det kan også blive et problem at være misforstået loyal overfor pull metoden. Her ser vi, at nogen deler og deler uden nogensinde at opfordre følgerne til at købe noget eventuelt i et nyhedsbrev eller på de sociale medier.

Så alt i alt er det altid en god idé at finde ud af hvor stor en kendskab er der til virksomheden, og hvor på PLC-kurven er produktet/servicen der skal sælges. Dette kan give indsigt i marketingstrategien, og hvordan man bør kombinere pull and push metoderne.

Push and Pull marketingkanaler
Push and Pull marketingkanaler

Den præcise grænse mellem push and pull

Før teknologien blev så udpræget, var det noget lettere at sige helt firkantet, hvornår noget var pull eller push.

Eksempelvis er Google Adds pull i forbindelse med googlesøgninger, fordi annoncerne vises, efter kunden har foretaget en søgning. Samtidig indeholder Google annoncering i sig selv også push, fordi man gennem Google kan få vist sine annoncer via displayannoncering.

Derudover er der nyhedsbrevet, som i sin rene model også er pull, men spørgsmålet er om det også er tilfældet, når en pop-up for nyhedsbrevet dukker op – og afbryder – læseren. Også selv om læseren selv har opsøgt hjemmesiden.

Tilbage til Marketing teorier
Tilbage til Indeks