Hvad er AIDA modellen?

AIDA modellen er en kommunikationsmodel, som også er den mest kendte markedsføring model blandt ikke-marketingfolk af alle de klassiske marketing-modeller.

AIDA modellen identificerer de kognitive stadier som en person går igennem i løbet af købsprocessen af et produkt eller en service. Det er en købstragt, hvor køberne går frem og tilbage på hvert trin, for at støtte dem i at gøre det endelige køb.

Tidligere bestod dette forhold udelukkende mellem køber og virksomheden. Dette er ikke længere tilfældet, da de sociale medier har udvidet det til at nå de forskellige mål for AIDA via oplysninger tilføjet af andre kunder via sociale netværk og fællesskaber.

AIDA Modellen
AIDA Modellen og dens 4 faser

Hvad står A I D A for i AIDA modellen?

Attention = Bevidsthed: at skabe brand genkendelse eller tilknytning til dit produkt eller service. Det er her der skal skabes blikfang omkring produktet. Det kan gøres med billeder, farvesymbolik, fængende skrift eller et kraftfuldt budskab. Fanges brugeren af reklamen, er fase at skabe interesse.

Interest = Interesse: at skabe interesse i fordelene ved dit produkt eller service, og tilstrækkelig interesse for at tilskynde køberen til at begynde at udforske produktet/servicen yderligere.

Punktet kan ofte være svært at skille fra Attention og Desire. Ofte kan det argumenteres, at de samme reklameelementer udgør både Attention og Interest. En effektiv måde at skelne Interest fra de andre punkter er, at huske at dette element skal være interesseskabende – det handler med andre ord om brugerens interesse. Brugere er fulde af tanker, ideer, idealer, idoler og politiske holdninger. Så disse brugere skal inddeles i målgrupper således man har en homogen gruppe som muligt. For på dette stadie er brugeren endnu ikke bevidst om hvorfor at man skal købe noget, men reklamen har et match mellem noget der foregår i budskabet og brugerens interesse.

Desire = Ønske/lyst: for dit produkt eller service gennem en “følelsesmæssig forbindelse”, som viser dit brand personlighed. Flyt forbrugeren fra at overveje at ville ‘prøve den’ til at begær af  at ‘vil have det’. Forbrugeren er blevet overbevist om fordelene ved produktet.

Action= Handling: Flyt køberen til at interagere med din virksomhed og tage det næste skridt fx. downloade en brochure, lave et telefonopkald, skrive sig op til et nyhedsbrev, deltage i levende chat eller selvfølgelig lave et køb.

Hvordan bruges AIDA modellen?

Så hvordan kan AIDA modellen anvendes i en virksomheds markedsføring planlægning? Den kunne blive omtalt som en kommunikations model snarere end en beslutningsmodel, da dens opgave er at identificere hvordan og hvornår man skal kommunikere i hver af de 4 faser. Der skal tages forbehold for hvornår forbrugerne vil bruge forskellige platforme, engagere sig på forskellige berøringspunkter og kræver forskellige oplysninger i hele stadier fra forskellige kilder.

Så AIDA modellen kan vise sig at være et godt sted at starte at planlægge og skræddersy en målrettet kommunikationskampagne.

Spørg dig selv nogle vigtige spørgsmål i hele faser:

Bevidsthed: Hvordan gør vi køberne opmærksomme på vores produkter eller tjenester? Hvad er vores opsøgende strategi? Hvad er vores brand oplysningskampagne? Hvilke værktøjer eller platforme skal vi bruge? Hvad skal budskaberne være?

Interesse: Hvordan får vi forbrugernes interesse? Hvad er vores indhold strategi? Har vi et social bevis til rådighed til at støtte vores omdømme? Hvordan kan vi gøre disse oplysninger tilgængelige, og hvor? på hjemmesiden, via videoer, kunde ratings?

Ønske/lyst: Hvad gør vores produkt eller service ønskelig? Hvordan interagerer vi personligt med forbrugerne for at give en følelsesmæssig forbindelse? Online chat? Øjeblikkelig reaktion på Twitter ? Del tips og råd?

Handling: Hvad er opfordringen til handling, og hvor skal vi placere dem? Er det nemt for forbrugerne at forbinde og hvor ville de forventer at finde det? Tænk over hvilke markedsføringskanal / platform du bruger, og hvordan man kan engagere eksempelvis på tværs e-mails, hjemmeside, destinationssider, indgående telefonopkald osv.

Tilbage til Marketing teorier
Tilbage til Indeks