Når en virksomhed skal belsutte sig for hvilken strategi man vil anvende på markedet, er der 4 hovedformer for målgruppestrategier. 

  • Udifferentieret markedsføring
  • Differentieret markedsføring
  • Koncentreret markedsføring
  • One-to-One markedsføring

De 2 første målgruppestrategier henvender sig mod en større del af markedet, mens den koncentrerede markedsføring arbejder med én eller flere nicher, og one-to-one strategien fokuserer på den enkelte.

Afhængig af hvilken strategi virksomheden overvejer at benytte, vil parametermixet tilpasses på forskellige måder, afhængig af hvor mange forskellige målgrupper virksomheden har valgt.

Målgruppestrategi
De 4 hovedformer for målgruppestrategier

Udifferentieret markedsføring

Ved udifferentieret markedsføring benyttes det samme parametermix over for hele markedet. Grunden til det kan enten skyldes at brugerne på markedet har ensartede præferencer, eller at virksomheden ikke mener, at det kan svare sig at udarbejde flere specielt tilpassede handlingsparametre. 

Eksempel:
7-eleven kioskerne som ses i hele landet, markedsfører sig til en bred målgruppe på baggrund af følgende mission. “Vi skal drive en homogen kæde som har fokus på varegrupper inden for umiddelbar konsumering, og via høj tilgængelighed og en omkostningseffektiv organisation skal vi tilbyde kunden det bedste produkt.”

Differentieret markedsføring

Mange virksomheder benytter sig af denne målgruppestrategi. Ved denne strategi vælger virksomheden at udvikle og tilpasse sine handlingsparametre til de forskellige målgrupper. Det vil sige at virksomheden tilpasser handlingsparametrene til de forskellige målgrupper, således at virksomheden nemmere kan opfylde de ønsker og behov, målgruppernes brugere har til virksomheden. 

Eksempel:
Bestseller har segmenteret sit marked og markedsfører produkter tilpasset de enkelte målgrupper under navnene, Vero Moda, Only, TDK, Exit, Vila, Selected og Jack & Jones. 

 

Koncentreret markedsføring

Ved koncentreret markedsføring har virksomheden valgt at satse på en snæver målgruppe og har udviklet ét produkt, specifikt til denne målgruppe. 

Eksempel:
Flere parfume brands har valgt en relativt snæver målgruppe, som de markedsfører eksklusive parfumer til, f.eks. Dolce Gabbana. 

One-to-One markedsføring

Flere virksomheden der sælger “high-end” produkter benytter sig af denne målgruppestrategi. Her målretter virksomhederne deres indsats mod enkeltindivider eller specifikke virksomheder under betegnelserne “Customization”, “Mass Customization” eller “One-to-One marketing”. Denne strategi betragtes som den ultimative form for koncentreret markedsføring. Virksomhederne kunne være dem der producerer dyre møbler, skræddersyet tøj eller noget så simpelt som computere, hvor man kan bestemme skridt for skridt hvad computeren skal indeholde, er dem som typisk benytter sig af en-til-en markedsføring. Det er sværere for virksomheder, der benytter sig af lave omkostninger som deres konkurrencemæssige fordel, da disse har valgt at lægge fokus på billigere produkter frem for ekstra service.

Eksempel:
Volvo udbyder forskellige bilmodeller, men alle disse kan bygges individ uelt med henhold til farver, betræk, udstyr etc. 

 

Tilbage til Marketing teorier
Tilbage til Indeks