En freebie er et vigtigt redskab til at skabe varme leads, som mange virksomheder glemmer at sætte fokus på. Tidens teknologi har gjort det til nærmest at være et af de mest ultimative tiltag i en virksomheds marketingstrategi hvis den kan opsættes rigtigt.
Hvad er en freebie?
En freebie et vigtigt og værdiskabende produkt/service som gives gratis til en bruger der tilmelder sig en virksomheds e-mailliste.
En freebies formål er at tiltrække nye leads som kan konverteres til kunder, ved at være brugbar og give brugeren lyst til at lære den specifikke virksomhed at kende.
Hvordan opsættes en freebie?
Så når man tænker på at lave en freebie i sin markedsføringsindsats, så skal bruge intentionen tænkes ind. Benyt eventuelt Aida-modellen som guide dertil.
Attention: De er allerede på hjemmesiden og opmærksomheden til nyhedsbrevet kan fanges ved eventuelt at benytte en pop-up.
Interest: Overskriften der skal sikre at blive nysgerrige og vil vide mere.
Desire: Giv brugeren oplysninger omkring hvad de nu får af en freebie hvis de skriver sig op til virksomhedens freebie.
Action: Hvis lysten er tilfredsstillet, skal det være nok til at de vælger at skrive sig op til nyhedsbrevet.
Når de har skrevet sig op til nyhedsbrevet så skal freebien gennemgås på samme måde, hvorpå tanken er hvordan brugeren nu konverteres hele vejen til at være en betalende kunde.
Husk at en god freebie altid relatere sig til brugerens problem og hvordan virksomheden kan afhjælpe det problem med et produkt eller service.
Hvad er formålet med en freebie?
En freebies formål er som nævnt ovenstående, at overbevise brugeren at du har løsningen på deres problem. Med alle de muligheder der i dag, er brugere ofte meget problemløsnings søgende, og det er hvad der skal afhjælpes med en freebie.
Ideelt set skal en freebie udformes til et punkt, hvor brugeren føler at de får noget de virkelig burde betale for. Med andre ord. En freebie skal være værdifuld for brugeren for at være effektiv. I værste tilfælde kan det have en negativ effekt, hvis brugeren føler sig snydt, og får mistanke om at de har lavet en fejl og nu er blevet lokket til at få en masse spam af virksomheden.
Hvad er en god freebie?
At skabe en god freebie kan være ressourcekrævende, men kan være det hele værd.
Nogle retningslinjer kan dog opsættes for at skabe en god freebie:
- Freebien er tilpasset de kunder du ønsker at interagere med
- Freebien skal give brugeren værdi hurtigt
- Freebien skal opfordre dem til at købe/interagere med virksomheden
Disse retningslinjer er starten på en god freebie. Dernæst skal virksomheden virksomheden også tage stilling til hvordan de vil holde kontakt med den enkelte bruger efterfølgende, og hvilke andre produkter/services kan virksomheden også sælge til kunde senere.
Freebien er for at anskaffe varme leads, men når de først er kommet i hus, så skal planen for bibeholdelse også være på plads.
HUSK. Der er en gammel talemåde der siger “Hvis du forsøger at tilfredsstille alle, bliver ingen tilfredse”. Dette giver god mening når en virksomhed skal lave en god freebie. Freebien skal tilpasses den enkelte målgruppe som har det samme problem der skal løses.
Typer af freebies?
- Rabatter: Virksomheden kan eventuelt give en rabatkode ved at skrive sig op til deres nyhedsbrev.
- Konkurrence: En klassiker der dog virker bedst på BtC markedet.
- Et gratis kapitel af en bog/videokursus: Giv brugeren en teaser af hvad de eventuelt kan forvente hvis de får det hele.
- Minikurser: En god måde at skabe tillid til en virksomheds erfaring og professionalisme.
- Guides: Den mest almindelige form for freebie. Den skal dog ikke undervurderes af den grund.
- Video-foredrag: Ligeledes en klassiker som kan være yderst effektiv for konsulentbureauer. Der er ofte stor konkurrence i disse brancher, og her er video-foredrag en god måde at skabe tryghed og vise sit værd.
- Daglige tips: Denne freebie kan ende med at blive meget tidskrævende. Så ofte vælger virksomheder at gøre det i korte perioder af gangen.
Det er også muligt at kombinere flere af de ovenstående eksempler. Det vigtigste er at huske at det skal skabe værdi for brugeren.
Tilbage til Marketing teorier
Tilbage til Indeks